Σε συνεργασία με τη Renova, εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων από τη Σουηδία, η Volvo Trucks προχωρεί αυτή τη στιγμή σε δοκιμές και διερεύνηση του τρόπου που τα αυτοματοποιημένα οχήματα μπορούν να συμβάλλουν στην ασφαλέστερη και πιο αποδοτική διαχείριση των απορριμμάτων και στη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος εργασίας για τους οδηγούς. Τα αυτόματα συστήματα που υποβάλλονται σε δοκιμές, είναι κατά βάση ίδια με εκείνα που τοποθετούνται στο αυτόνομο φορτηγό Volvo που χρησιμοποιείται στο Ορυχείο του Kristineberg στη βόρειο Σουηδία από το φθινόπωρο του 2016.
“Η οδήγηση βαρέως επαγγελματικού οχήματος σε αστική και οικιστική περιοχή με στενούς δρόμους και ανυπεράσπιστους χρήστες του δρόμου, αυτονόητα επιβάλλει μεγάλες απαιτήσεις για την ασφάλεια, ακόμα και όταν η ταχύτητα του οχήματος δεν ξεπερνά το βήμα ενός μέσου ανθρώπου. Το απορριμματοφόρο που δοκιμάζεται αυτή τη στιγμή παρακολουθεί διαρκώς το περιβάλλον του και σταματά αμέσως εάν εμφανιστεί ξαφνικά ένα εμπόδιο στο δρόμο. Ταυτόχρονα, το αυτοματοποιημένο σύστημα δημιουργεί καλύτερες προϋποθέσεις προκειμένου ο οδηγός να προσέχει όλα όσα συμβαίνουν πλησίον του φορτηγού” λέει ο Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director της Volvo Trucks.
Την πρώτη φορά που το αυτοματοποιημένης λειτουργίας απορριμματοφόρο χρησιμοποιείται σε μια νέα περιοχή, κινείται με απευθείας χειρισμό από τον οδηγό ενώ το σύστημα που διαθέτει ενσωματωμένο το όχημα, παρακολουθεί σταθερά και χαρτογραφεί τη διαδρομή με τη βοήθεια αισθητήρων και της τεχνολογίας GPS. Την επόμενη φορά που το όχημα θα εισέλθει στην ίδια περιοχή, γνωρίζει ακριβώς ποια διαδρομή πρέπει να ακολουθήσει και σε ποιους κάδους πρέπει να σταματήσει.
Στην πρώτη στάση με το αυτοματοποιημένο σύστημα σε λειτουργία, ο οδηγός εξέρχεται από την καμπίνα, πηγαίνει στο πίσω μέρος του φορτηγού, πλησιάζει τον τροχήλατο κάδο και τον αδειάζει ακριβώς όπως γίνεται σήμερα, με το χειρισμό των αντίστοιχων χειριστηρίων. Όταν ολοκληρωθεί η εργασία, το φορτηγό κάνει αυτόματα όπισθεν προς τον επόμενο κάδο, μόλις λάβει τη σχετική εντολή από τον οδηγό. Ο οδηγός ακολουθεί περπατώντας την ίδια διαδρομή που κάνει το όχημα και συνεπώς, έχει πάντα πλήρη ορατότητα για αυτά που συμβαίνουν προς την κατεύθυνση κίνησης. Αλλά γιατί με όπισθεν αντί να κινηθεί προς τα εμπρός;
“Με την κίνηση του φορτηγού με όπισθεν, ο οδηγός μπορεί να βρίσκεται συνεχώς κοντά στη μονάδα συμπίεσης των απορριμμάτων αντί να χρειάζεται να παλινδρομεί συνεχώς μεταξύ του πίσω μέρους του φορτηγού και της καμπίνας, κάθε φορά που κινείται το φορτηγό. Και επειδή δεν χρειάζεται ο οδηγός να μπαινοβγαίνει από την καμπίνα σε κάθε ξεκίνημα και σταμάτημα, περιορίζεται ο κίνδυνος εργασιακών τραυματισμών όπως κακώσεις των γονάτων και άλλων αρθρώσεων” λέει ο Hans Zachrisson, Υπεύθυνος Στρατηγικής Ανάπτυξης της Renova.
Κατά τα λοιπά, η κίνηση με όπισθεν είναι σχετικά επικίνδυνος ελιγμός επειδή ο οδηγός μπορεί να δυσκολευτεί να καταλάβει ποιος ή τι κινείται πίσω από το όχημα, ακόμα και εάν διαθέτει κάμερα. Σε ορισμένες περιοχές δεν επιτρέπεται η κίνηση με όπισθεν βαρέων επαγγελματικών οχημάτων για λόγους ασφαλείας ενώ σε άλλες ισχύει η απαίτηση να υπάρχει παρών ένας συνεργάτης πίσω από το φορτηγό, για να ελέγχει εάν ο δρόμος είναι ελεύθερος, προτού επιτραπεί στο όχημα να κάνει όπισθεν. Η λύση που ελέγχεται είναι σχεδιασμένη για την εξάλειψη αυτών των ζητημάτων. Επειδή οι αισθητήρες παρακολουθούν το χώρο περιμετρικά του απορριμματοφόρου, η οδήγηση είναι το ίδιο ασφαλής ανεξάρτητα από την κατεύθυνση στην οποία κινείται το όχημα. Και εάν, για παράδειγμα, ο δρόμος εμποδίζεται από σταθμευμένο όχημα, το απορριμματοφόρο μπορεί να κινηθεί αυτόματα γύρω από το εμπόδιο και να το παρακάμψει, αρκεί να υπάρχει επαρκής χώρος για την κίνησή του.
Επειδή τα αυτοματοποιημένα συστήματα προσφέρουν βέλτιστες αλλαγές ταχυτήτων, την κίνηση του τιμονιού και την ιδανική ταχύτητα, υπάρχει η δυνατότητα μείωσης και της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων.
Αν και το τεχνικό αντικείμενο εφαρμογής ήδη υπάρχει, απαιτείται ακόμα εντατική έρευνα, δοκιμές και εξέλιξη προτού τα αυτοματοποιημένης κίνησης απορριμματοφόρα γίνουν πραγματικότητα. Το τρέχον κοινό έργο θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2017 και θα ακολουθήσει η εξαιρετικά σχολαστική αξιολόγηση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας και – εξίσου σημαντικό – του βαθμού αποδοχής αυτού του τύπου οχήματος από τους οδηγούς, τους άλλους χρήστες του δρόμου και των κατοίκων των περιοχών. Το πιθανότερο είναι οχήματα με διάφορα επίπεδα αυτοματισμού να παρουσιαστούν νωρίτερα σε άλλες εφαρμογές, όπου πραγματοποιούνται μεταφορικές εργασίες μέσα σε αυστηρά περιορισμένους χώρους όπως ορυχεία και εμπορευματικοί σταθμοί.
Στοιχεία γύρω από το έργο και το όχημα
– Κοινό έργο από τη Volvo Trucks και τη Renova.
– Με εστίαση στην ασφάλεια, την παραγωγικότητα και το περιβάλλον εργασίας.
– Όχημα – αυτόνομα κινούμενο Volvo FM για την αποκομιδή απορριμμάτων.
– Εξοπλισμός – GPS και σύστημα τεχνολογίας ραντάρ για τη χαρτογράφηση, τον εντοπισμό και τη σάρωση της περιοχής γύρω από το όχημα.
– Αυτόματος έλεγχος τιμονιού, αλλαγών ταχυτήτων και ταχύτητας.
– Αυτόματο σταμάτημα εάν εμφανιστεί ξαφνικά ένα εμπόδιο στο δρόμο.